- Stichting CJG Rijnmond
Stichting CJG Rijnmond
Openbaar belang
De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de jeugdgezondheidszorg binnen het kader van de Wet Publieke Gezondheid (Wpg). Stichting CJG Rijnmond is in de gemeenschappelijke regeling openbare gezondheidszorg Rotterdam Rijnmond (OGZ RR) aangewezen als exclusief uitvoerder van het wettelijke basistakenpakket. Dit, in opdracht van de Raad voor het Publiek Belang (hierna RvhPB).
Voor de jaarlijkse subsidie, die Nissewaard levert, voert CJG Rijnmond de volgende maatschappelijke opdracht uit:
- Het verrichten en coördineren van jeugdgezondheidszorg, meer in het bijzonder opvoed- en gezinsondersteuning tussen -9 maanden en 19 jaar.
- Het oprichten en in stand houden van 1 of meer CJG's (indien de opdracht van de betrokken gemeente zich daartoe uitstrekt).
- Het verrichten van al hetgeen dat met vorenstaande verband houdt of daartoe dienstig kan zijn.
De omvang van het vigerende basistakenpakket wordt steeds voor 4 jaar vastgesteld en geldt voor 2020-2023.
In het kader van de transformatieopdracht in het sociaal domein is tussen het CJG Rijnmond en de betrokken gemeenten een strategische ontwikkelagenda vastgesteld op 5 juli 2018. Deze agenda draagt bij aan het aansluiten van de lokale jeugdgezondheidszorg bij Thuis in de Wijk.Naast dit basistakenpakket voert CJG Rijnmond ook het aanvullend pakket uit. Hierover worden afzonderlijke afspraken gemaakt met de deelnemende gemeenten. Voor Nissewaard is dit maatwerk op het gebied van preventie. Voornamelijk op opvoedondersteuning (b.v. stevig ouderschap) en vroegsignalering als prenataal huisbezoek, moeders informeren moeders, etc. De invulling van het aanvullend pakket wordt elk jaar zo nodig aangepast naar de vraagstukken die leven in Nissewaard op basis van de gebiedsopgaven en opdrachten vanuit Thuis in de Wijk en draagt bij aan het Interbestuurlijk Programma (IBP) beter sociaal domein. Vanuit het landelijke actieprogramma Kansrijke Start zal gemeente Nissewaard toewerken naar een lokale coalitie t.b.v. de eerste 1.000 dagen van een kind. Door gericht te werken aan verbinding tussen het medische (kraamzorg, verloskundigen en geboortezorg) en sociale (jeugdgezondheidszorg, voorscholen en primair onderwijs) systeem van ouders kunnen we effectiever inzetten op vroegsignalering en het voorkomen van problemen bij opvoeding en opgroeivraagstukken.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College in de RvhPB vertegenwoordigd door een lid en een plaatsvervangend lid. De Raad bestaat uit 14 leden (exclusief de gemeente Capelle aan den IJssel).Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten door de RvhPB brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit. Bij het Basistakenpakket en de begroting is unanimiteit leidend. Bij alle andere onderwerpen wordt bij het staken op stemmen teruggevallen op inwonersaantallen.Afgesproken prestaties
- Bereikbaarheid van kinderen in Nissewaard van 95%.
- Bereikbaarheid van bureaudienst van het JOT tussen 85-90%.
- Deelname aan wijkanalyses en wijkaanpakken tussen jeugd én onderwijs in samenwerking met partners binnen Thuis in de Wijk.
- Signaalfunctie voor opschaling naar jeugdhulp per JOT-gebied (ernst taxatiemodel).
Risico's beleidsmatig
- Samenwerking met 14 gemeenten binnen de RvhPB is een uitdaging. De belangen liggen niet altijd op een lijn, maar de behoefte om de transformatie (zorginhoudelijk en financieel) te laten slagen is groot. Dat maakt het noodzakelijk om gezamenlijk compromissen te sluiten. Nissewaard zet steeds in op regionale besluitvorming, die onze lokale ambities ondersteunt.
- Inzet op verbinding tussen jeugdgezondheidszorg en transformatieagenda van de gemeenschappelijke regeling jeugdhulp Rijnmond is van belang t.b.v. vroegtijdig signaleren en effectievere op- en afschaling bij inzet van hulp. Het complexe geheel van het aantal gemeenten én partners maakt dat sturing regionaal vertragend kan werken op de praktische uitvoering en resultaten pas op langere termijn zichtbaar zijn.
- De omvang van subsidies vanuit de deelnemende gemeenten voor maatwerk c.q. preventie is onzeker. Dit, als gevolg van kortingen vanuit het Rijk op de jeugdhulp. Bij lagere vaststelling van de subsidie kan het lastig zijn voor CJG Rijnmond om de personele bezetting en kosten in overeenstemming te brengen met de beschikbare middelen.
- Het eigen vermogen staat onder druk en dreigt onvoldoende te worden om grote tegenvallers in de exploitatie op te vangen. Dit hangt samen met hogere loonkosten door landelijke kostenontwikkelingen en grilligheid van overheidsmaatregelen, die verhoging van premies voor sociale lasten of belastingen (bijvoorbeeld BTW) veroorzaken. Hierdoor kunnen tekorten in de exploitatie ontstaan, immers CJG Rijnmond is een organisatie zonder winststreven (OZW).
Indicatoren 2021
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
N.v.t.
Begroting 2021 van Stichting CJG Rijnmond is nog niet beschikbaar (september 2020)
N.v.t.
Begroting 2021 van Stichting CJG Rijnmond is nog niet beschikbaar (september 2020)
Financiën 2021
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2021*
- Basispakket jeugdgezondheidszorg: € 1.787.100 (betreft de aanvraag tot subsidie van CJG Rijnmond, begroting 2021 van Stichting CJG Rijnmond is nog niet beschikbaar)
- Rijksvaccinatieprogramma: € 157.400 (betreft de aanvraag subsidie van CJG Rijnmond, begroting 2021 van Stichting CJG Rijnmond is nog niet beschikbaar)
* De kosten voor het basispakket jeugdgezondheidszorg en het Rijksvaccinatieprogramma worden berekend o.b.v. de kindaantallen volgens CBS per 1-1-2020.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
€ 1.803.036 (jaarstukken 2019)
Nog niet bekend
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
€ 7.545.270 (jaarstukken 2019)
Nog niet bekend
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
€ 515.621 (jaarstukken 2019)
Nog niet bekend
Marktontwikkelingen
Voor indexering op langere termijn zijn nieuwe afspraken gemaakt omdat de oude manier van indexering niet paste bij de dienstverlening en inzet van het CJg Rijnmond. Dit, in samenhang met een mogelijke herziening van afspraken over het weerstandsvermogen van CJG Rijnmond.
Bij verhoging van de indexering van het CJG Rijnmond voor komend jaar, welke voor Nissewaard knelpunten op kan leveren dan zal Nissewaard in overleg gaan over mogelijke wijziging van het lokale maatwerk. De intentie is om zo nodig de betreffende plustaken door andere partijen over te laten nemen. Dit binnen het kader van Thuis in de Wijk.
- Jeugdhulp Rijnmond
Jeugdhulp Rijnmond
Openbaar belang
Binnen de nieuwe Jeugdwet zijn gemeenten deels verplicht om gezamenlijk (specialistische) jeugdhulp in te kopen. Voor de jeugdhulp in Rijnmond is daarom een gemeenschappelijke regeling jeugdhulp Rijnmond in het leven geroepen (GR JR). De uitvoering is belegd bij de inkooporganisatie van de gemeente Rotterdam.
Voor de jaarlijkse inleg die Nissewaard levert, voert de GR JR de volgende taken uit:
- Het uitvoeren van de bovenlokale taken door middel van het contracteren en/of subsidiëren van aanbieders van jeugdhulp en uitvoerders van maatregelen voor jeugdbescherming en jeugdreclassering. De jeugdhulp omvat de uitvoering van gesloten jeugdhulp, crisiszorg, pleegzorg, residentiële, intramurale zorg en/of specialistische jeugdhulp. De taken worden uitgevoerd met in acht neming van bovenregionale of landelijke afspraken.
- Het bevorderen van gezamenlijk overleg tussen de gemeenten over de uitvoering van de wettelijke jeugdhulptaken.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College namens het College vertegenwoordigd door een lid en een plaatsvervangend lid in het Algemeen Bestuur (AB) dat uit 15 leden bestaat. Namens de subregio Voorne Putten/Goeree Overflakkee heeft wethouder Wouter Struijk zitting in het Dagelijks Bestuur (DB).Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten wordt te allen tijde gestreefd naar consensus. Indien het op hoofdelijke stemming aankomt, brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit, met uitzondering van de leden die een gemeente vertegenwoordigen waarbij het aantal inwoners van onder de 18 jaar meer is dan 10.000. Zij brengen voor elk volgend 10.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van dertien stemmen per gemeente. De gemeente Nissewaard heeft 2 stemmen van de in totaal 33 stemmen.Afgesproken prestaties
De GR JR zorgt voor een kwalitatief goede en efficiënte uitvoering van bovenlokale taken. Nu de aanvraag bij het Transformatiefonds van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) is gehonoreerd, zal de regionale Transformatie Agenda de komende 3 jaar worden voortgezet. De actielijnen zijn:
1. Het lokale netwerk als spil van de transformatie.
2. Specialistische jeugdhulp: vraaggericht, integraal, verbindend en in samenhang.
3. Veiligheid vraagt om samenwerking.
4. Leren van elkaar: lerende professionals en lerende netwerken.Doel van de GR JR is het tot stand brengen van een vraaggericht aanbod aan specialistische jeugdhulp. Dat betekent dat de ondersteuning licht is waar dat kan en zwaarder als dat nodig is.
In 2015 is de inleg van middelen in de GR JR per gemeente gebaseerd op het aantal jeugdigen in plaats van daadwerkelijke zorggebruik. De komende jaren groeit de GR JR toe naar een andere verdeelsleutel, waarbij zorggebruik wel leidend is. Dit betekent dat een eventuele over- of onderschrijding van het voor Nissewaard beschikbare budget in 2021 wordt verrekend via een aangepaste methodiek voor de vlaktaks. Dit betekent dat de jaarlijkse afrekening van eventuele nabetalingen dan wel terug te ontvangen bedragen over 2 jaar in plaats van 3 jaar wordt uitgesmeerd.
Risico's beleidsmatig
De regionale kadernota voor de meerjarenbegroting is in februari 2020 vastgesteld. Vanwege deze kadernota wordt er in de komende vier jaar een taakstelling opgenomen in de regionale begroting voor specialistische jeugdhulp. Het daadwerkelijk bereiken van de gewenste financiële effecten is complex, omdat er tot nu toe sprake is van budgetoverschrijding bij verschillende percelen. En omdat er verschillende externe factoren spelen, zoals de door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangekondigde wetswijziging. Vanwege die wetswijziging willen de aan de GR JR deelnemende gemeenten een gezamenlijke regiovisie ontwikkelen. In die regiovisie wordt de link gelegd tussen de gezamenlijk ontwikkelde leidende principes en de regionale inkoopstrategie.
Veilig Thuis werkt hard aan het inlopen van de werkvoorraad. De stijgende lijn is doorgezet en wordt in 2021 verder uitgebouwd. Met Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond is regionaal afgesproken dat alle gemeenten zelf de drangtrajecten gaan uitvoeren, zodat voor de jeugdbeschermers de focus op de dwangtrajecten komt te liggen. Dit wordt in 2021 geëffectueerd. Er is een consultatiefunctie voor de JOT's ingericht, die we verder willen uitbouwen om meer grip te krijgen op de lokale instroom (dependancemodel).
Samenwerking met 15 gemeenten binnen de GR JR is een uitdaging. De belangen liggen niet altijd op een lijn, maar de behoefte om de transformatie (zorginhoudelijk en financieel) te laten slagen is groot. Dat maakt het noodzakelijk om gezamenlijk compromissen te sluiten. Nissewaard zet steeds in op regionale besluitvorming, die onze lokale ambities ondersteunt.
De voorbereidingen voor invoering van een nieuwe wettelijke definitie voor het woonplaatsbeginsel zijn opnieuw uitgesteld door het Rijk. Nieuwe ingangsdatum is nu 1 januari 2022.
Indicatoren 2021
Netto schuldquote
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
- 2,17%
- 2,17%
0,0%
0,0%
De GR JR heeft in principe geen eigen weerstandsvermogen nodig omdat de gemeenten op grond van de wet aansprakelijk zijn voor tekorten bij een Gemeenschappelijke Regeling. Als er een tekort ontstaat op het totaalbudget van de GR JR storten gemeenten een evenredig bedrag bij conform de voor dat jaar afgesproken verdeelsleutel.
Op basis van een risico-inventarisatie is geconcludeerd dat de omvang van het gewogen risico beheersbaar is en dat er geen apart weerstandsvermogen gevormd hoeft te worden. Wel wordt er voor 2021 een risicobudget opgenomen ter hoogte van 3,6 miljoen.
Financiën 2021
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2021*
€ 19.192.803 (conform begroting GR JR 2021)
* Indien er een tekort ontstaat op het totaalbudget van de GR JR dienen de deelnemende gemeenten, conform verdeelsleutel, een evenredig bedrag bij te storten.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
€ 0
Nog niet bekend
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
€ 48.608.185 (conform jaarstukken 2019 GR JR)
Nog niet bekend
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
€ 0
Nog niet bekend
Marktontwikkelingen
De bestuursrapportage van de GR JR wordt in alle kwartalen geleverd en inhoudelijk doorontwikkeld. Deze informatie wordt structureel gedeeld met de raad. Er wordt een informatiemanager aangesteld om de dataverzameling verder te verbeteren. Dit in samenhang met monitoring van de pilots die met de transformatiemiddelen zijn gestart. Nissewaard doet ook mee aan de monitor Kind in de Keten.