- Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Openbaar belang
Per 1 januari 2015 is de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) gestart. De MRDH richt zich op strategieontwikkeling, onderlingen afstemming en belangenbehartiging langs twee hoofdlijnen van de strategische agenda ‘Samen aan het werk!’, te weten: ‘Vernieuwen Economie’ en ‘Verbeteren Bereikbaarheid’.
De MRDH behartigt de belangen van een integraal verkeers- en vervoerssysteem in het gebied middels een ingerichte Vervoersautoriteit.De Agenda Economisch Vestigingsklimaat beschrijft de bundeling van krachten binnen het
gebied van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag om de economie binnen het gebied te versterken. Deze activiteit valt binnen het kader van de Wet gemeenschappelijke regelingen (WGR).
De Strategische Bereikbaarheidsagenda is gericht op de verbetering van het verkeers- en
vervoersysteem binnen de metropoolregio. Zij sluit aan bij de activiteiten binnen de
vervoerregio’s Rotterdam en Haaglanden. De Agenda biedt het inhoudelijke vertrekpunt met
de ambities, die worden meegegeven aan de Vervoersautoriteit MRDH voor verdere
uitwerking. De benodigde financiële middelen komen geheel ten laste van de Brede Doeluitkering (BDU).Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt vertegenwoordigd in de adviescommissies, bestuurscommissies en het algemeen bestuur. Het algemeen bestuur bestaat uit 172 leden.Stemverhouding
4,3%Afgesproken prestaties
Opstellen en uitvoeren werkplannen Economisch Vestigingsklimaat en uitvoeren agenda
vervoerautoriteit door de MRDH. Leveren van inbreng in de verschillende werkgroepen door
gemeente.Risico's beleidsmatig
Wanneer onvoldoende input wordt geleverd vanuit de gezamenlijke gemeenten op Voorne-Putten,
kunnen er kansen worden gemist. Onvoldoende samenhang en samenwerking met
het onderwijs en het bedrijfsleven kunnen leiden tot suboptimale resultaten.Indicatoren 2021
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
185,9%
2,4%
0,2%
Ruim voldoende
Financiën 2021
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2020
Bijdrage 2021
€ 227.084
€ 231.845
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2021
31-12-2021
€ 29.142.547
€ 30.464.590
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2021
31-12-2021
€ 1.353.553.374
€ 1.230.405.040
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2021
31-12-2021
€ 1.322.043
€ 1.322.043
Marktontwikkelingen
Strategische agenda MRDH 2018 - 2022
In het najaar van 2017 heeft de MRDH input opgehaald voor het opstellen van de strategische agenda 2018 – 2022. De nieuwe strategische agenda is in 2018, in samenspraak met de deelnemende gemeenten, nader ingevuld aan de hand van vier transformatiethema’s: 1. Vernieuwing Verbindingen en Logistiek, 2. Vernieuwing Economie, 3. Vernieuwing Energie en 4. Vernieuwing Stad & Omgeving. Voor de gemeente(n) is het van belang dat de strategische agenda herkenbare aanknopingspunten heeft bij de positie en mogelijke ontwikkelingen van deze gemeente(n). Gestreefd wordt naar versterking van de voor Nissewaard en Voorne-Putten essentiële onderwerpen, zoals de relatie onderwijs – arbeidsmarkt. - Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond
Openbaar belang
De DCMR milieudienst Rijnmond verzorgt als omgevingsdienst de uitvoering van de
VTH-taken (vergunningverlening, toezicht en handhaving) op milieugebied voor Nissewaard en de andere gemeenten in het Rijnmondgebied en Goeree Overflakkee. Tevens voert de dienst deze taken uit voor de Provincie Zuid-Holland.In een werkplan wordt jaarlijks vastgelegd welke taken de DCMR voor Nissewaard uitvoert en welke middelen hier tegenover staan. In drie ambtelijke en twee bestuurlijke voortgangsoverleggen wordt de voortgang van de werkzaamheden lopende het jaar besproken en waar nodig bijgestuurd.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De GR bestaat uit 16 leden (inclusief provincie Zuid-Holland).
Stemverdeling AB:
3 leden provincie Zuid-Holland: ieder 14 stemmen (totaal dus 42)
2 leden gemeente Rotterdam: ieder 21 stemmen (totaal dus 42)
De 14 regio gemeenten (incl. Nissewaard) ieder 1 lid: ieder lid heeft 2 stemmen (totaal dus 28).Stemverhouding
1,8% (2/112)Afgesproken prestaties
Op basis van de te maken afspraken in het werkplan 2021 zal de DCMR het verlenen en actueel houden van vergunningen (Wabo deel milieu), het milieu toezicht en handhaving op de 1.554 milieu relevante bedrijven voor de gemeente Nissewaard verzorgen.
Daarnaast gaat de DCMR de luchtkwaliteit en de geluidshinder in de regio monitoren en is een 24-uurs klachtenlijn beschikbaar.Risico's beleidsmatig
Indicatoren 2021
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
0,4%
24,2%
0%
1,31
Financiën 2021
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2020
Bijdrage 2021
€ 1.014.075
€ 1.032.569
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2021
31-12-2021
€ 2.551.000
€ 3.200.000
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2021
31-12-2021
€ 10.000.000
€ 10.000.000
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2021
31-12-2021
-/- € 80.000
-/- € 110.000
Marktontwikkelingen
Door diverse ontwikkelingen staat de begroting van de omgevingsdienst DCMR onder druk. De komst van nieuwe taken en de overdracht van taken vanuit hogere overheden, de noodzakelijke vernieuwing van automatiseringssystemen, een gespannen arbeidsmarkt en het niet indexeren van de begroting over een groot aantal jaar zijn hiervan oorzaken.
- GGD Rotterdam-Rijnmond
GGD Rotterdam-Rijnmond
Openbaar belang
Gemeenten zijn verplicht om invulling te geven aan de Wet Publieke Gezondheid (Wpg). Hiervoor is een gemeenschappelijke regeling openbare gezondheidszorg Rotterdam Rijnmond (OGZ RR) in het leven geroepen, die wordt uitgevoerd door de GGD Rotterdam Rijnmond (hierna GGD RR).
Als regionale organisatie heeft de GGD RR een basistakenpakket dat bestaat uit:
- Monitoring, signalering, en advisering.
- Uitvoerende taken gezondheidsbescherming.
- Bewaken publieke gezondheid bij incidenten, rampen en crisis.
- Toezicht houden (kinderopvang en Wmo).
De omvang van het basistakenpakket wordt steeds voor 4 jaar vastgesteld en geldt voor 2019-2022.
Naast dit basistakenpakket voert de GGD RR ook plustaken uit. Hierover worden afzonderlijke afspraken gemaakt met de deelnemende gemeenten. Voor Nissewaard zijn dit taken op het gebied van Wmo-toezicht en inspecties kinderopvang.Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College in het Algemeen Bestuur GGD RR vertegenwoordigd door een lid, de portefeuillehouder Volksgezondheid, en een plaatsvervangend lid. Het bestuur bestaat uit 15 leden.Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten door het Algemeen Bestuur brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit. Dit, met uitzondering van de leden, die een gemeente vertegenwoordigen met een inwonertal boven 50.000. Zij brengen voor elk volgend 50.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van elf stemmen per gemeente. Nissewaard heeft derhalve twee stemmen.Afgesproken prestaties
- De GGD RR voert het jaarplan voor 2021 uit conform afspraak. Er worden 3 tussenrapportages per jaar geleverd. Het budgettair kader voor 2021 bedraagt € 5,49 per inwoner voor het vaste deel van het basistakenpakket.
- Het variabele deel van het basistakenpakket bestaat uit inspecties kinderopvang en kent geen vast bedrag per inwoner. Dit, omdat het afhangt van het aantal locaties en het gewenste aantal inspecties per gemeente. Deze wettelijke basistaak wordt afgerekend op basis van daadwerkelijke aantallen uitgevoerde inspecties. De kosten per inspectie houden gelijke tred met het afgegeven indexpercentage.
- De plustaken maken geen deel uit van de begroting en vallen formeel ook niet onder de gemeenschappelijke regeling. De gemeenten zijn vrij om op basis van huidige afwegingen en beleid nieuwe keuzes in het pluspakket te maken.
Risico's beleidsmatig
- De gemeenschappelijke regeling GGD RR kent geen balans en andere financiële staten om in de begroting op te nemen, aangezien de gemeente Rotterdam eigenaar is van de organisatie. Personeel en eventuele risico’s zijn daarmee voor de rekening van de gemeente Rotterdam.
- De gemeenschappelijke regeling regelt feitelijk alleen de inkoop van producten bij GGD RR. De gemeenschappelijke regeling heeft geen bezittingen. Het financiële risico voor deelname aan de regeling is voor regiogemeenten niet aanwezig.
Indicatoren 2021
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Financiën 2021
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2020
Bijdrage 2021
De bijdrage van Nissewaard voor het vaste deel van het basistakenpakket is € 458.918. De bijdrage voor het variabele deel is € 97.221.
De bijdrage van Nissewaard voor het vaste deel van het basistakenpakket is € 467.748. De bijdrage voor het variabele deel is € 100.000.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
GGD Rotterdam Rijnmond kent geen balans en andere financiële staten om in de jaarrekening op te nemen aangezien de gemeente Rotterdam eigenaar is van de organisatie.€ n.v.t.
€ n.v.t.
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
€ n.v.t.
€ n.v.t.
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
€ n.v.t.
€ n.v.t.
Marktontwikkelingen
- Binnen de gemeenschappelijke regeling GGD-RR wordt het indexpercentage gehanteerd dat jaarlijks wordt afgegeven door de Kring van Gemeentesecretarissen van de regio Rotterdam Rijnmond. De begroting is voor 2021 opgehoogd met het indexpercentage van + 1,4% ten opzichte van het begrotingsjaar 2020.
- Met de komst van de Omgevingswet en de landelijke verkenning van hardere normen of minimumvereisten voor het basispakket, wordt nog steeds bezien welke consequenties deze ontwikkelingen mogelijk kunnen hebben voor de begrotingscyclus.
- Door het coronavirus zet de GGD-RR extra capaciteit in voor testafnames en bron- en contactonderzoeken. Deze extra inzet van medewerkers brengt extra kosten met zich mee,
vooralsnog gaan we ervan dat hiervoor compensatie door het Rijk geboden zal worden.
- Eneco Holding NV
Eneco Holding NV
Openbaar belang
Op betrouwbare, veilige en maatschappelijke verantwoorde wijze leveren van energie en daaraan gerelateerde producten aan particuliere en zakelijke klanten.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De aandeelhouders van de structuurvennootschap Eneco Groep N.V. zijn een groot aantal gemeenten in Zuid-Holland, Friesland, Noord-Brabant en Noord-Holland. De gemeente Nissewaard bezit circa 2,14% (106.140 stuks) van de aandelen Eneco. Rotterdam heeft ruim 30% en Dordrecht ongeveer 9% van de aandelen Eneco in bezit.Stemverhouding
2,14%Afgesproken prestaties
Niet van toepassing.
Risico's beleidsmatig
Omdat het een belang in een N.V. betreft zijn de financiële risico’s beperkt tot het ingelegde aandelenkapitaal. Op 31 januari 2017 is een wettelijk verplichte splitsing doorgevoerd binnen Eneco. Eneco Groep N.V. verzorgt alle niet-overheidsgerelateerde activiteiten.
Indicatoren 2021
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
19%
51,1%
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Financiën 2021
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2020
Bijdrage 2021
€ nihil
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
€ 2.869 miljoen
€ 2.939 miljoen
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
€ 2.787 miljoen
€ 2.804 miljoen
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
€ 127 miljoen
€ 136 miljoen
Marktontwikkelingen
Door de ontwikkelingen op het gebied van duurzame energie en het recent gesloten klimaatakkoord zijn de ontwikkelingen in de markt onzeker. Eneco probeert dit risico te mitigeren door middel van schaalvergroting in Nederland en de rest van Europa en door innovatieve productontwikkeling.
Een andere belangrijke ontwikkeling betreft het momenteel lopende verkoopproces van de gemeentelijke aandelen. Het is de verwachting dat hier begin 2020 een voorstel over kan worden aangeboden aan de gemeenteraad. - Stedin
Stedin
Openbaar belang
Stedin Holding N.V. heeft de wettelijke taak om energieleveringen te waarborgen.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De aandeelhouders van de structuurvennootschap Stedin Holding N.V. zijn een groot aantal gemeenten in Zuid-Holland, Friesland, Noord-Brabant en Noord-Holland. De gemeente Nissewaard bezit circa 2,14% (106.140 stuks) van de aandelen Stedin. Rotterdam heeft ruim 30% en Dordrecht ongeveer 9% van de aandelen Eneco in bezit.
Stemverhouding
2,14%Afgesproken prestaties
Met Stedin Holding is de gemeente Nissewaard geen specifieke prestaties overeengekomen.
Risico's beleidsmatig
Beleidsmatig zijn er weinig risico's. Op de lange termijn verschuift de energieopwekking voor een groot deel naar particulieren. Ook de piektijden op het net verschuiven door meer opwekking uit natuurlijke bronnen.
Indicatoren 2021
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
302%
31,4%
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Financiën 2021
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2020
Bijdrage 2021
€ nihil
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
€ 2.582 miljoen
€ 2.699 miljoen
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
€ 3.968 miljoen
€ 4.292 miljoen
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2020
31-12-2020
€ 423 miljoen
€ 118 miljoen
Marktontwikkelingen
Door de opwekking van duurzame energie wordt steeds meer energie duurzaam en door particulieren opgewekt. Dit zorgt voor hogere pieken op het net. Om de uitstoot van CO2 te verminderen wordt meer ingezet op elektrificatie van energievoorzieningen. Dit legt een grotere druk op het elektriciteitsnet. Sinds 2018 mogen woningen zonder gasaansluiting worden aangelegd. Deze aansluiting was hiervoor verplicht.