Begroting 2021

Paragrafen

Bedrijfsvoering

Wettelijke eisen bedrijfsvoering

Garantiebanen
De afgelopen jaren hebben wij ons ingespannen, via functiecreatie en jobcrafting, om garantiebanen te creëren en te houden. Het vinden van een passende medewerker via Voorne Putten Werkt (VPW) blijkt niet altijd eenvoudig. Per 1 september 2020 hebben wij 8 personen in dienst en 1 persoon met een detachering geplaatst. Vanwege de beperkingen die medewerkers die in de doelgroep garantiebaan vallen werkt niemand fulltime.

In 2020 bedraagt het quotumpercentage voor overheidswerkgevers collectief 2,35 procent. Om te voldoen aan het quotumpercentage moeten overheidswerkgevers van alle uren die overheidswerkgevers in 2020 verlonen, 2,35 procent van deze uren invullen door mensen uit de doelgroep banenafspraak.

De staatssecretaris van SZW heeft meerdere malen aangekondigd dat zij de Wet banenafspraak wil gaan vereenvoudigen. Deze vereenvoudiging wordt gerealiseerd via een wetsvoorstel. Dit wetsvoorstel is nog in voorbereiding, dus de beoogde wijzigingen voor de vereenvoudigde Wet banenafspraak zijn nog niet ingevoerd. De heffing in het huidige systeem is tot en met 2021 opgeschort. Hierdoor wordt er tot 2022 geen quotumheffing opgelegd.

Wij kijken uit naar de nieuwe regelgeving omdat het nu ondanks onze inspanningen tot een negatief beeld leidt in de realisatie van het aantal garantiebanen.

Rechtmatigheidsverantwoording
Vanaf 2021 zal het college van Burgemeester en Wethouders een rechtmatigheidsverantwoording afgeven in de jaarstukken van de gemeente. In deze verantwoording moet het college zelf een uitspraak moeten doen over de rechtmatigheid van de inkomsten en uitgaven in de jaarrekening. Het opnemen van een dergelijke verantwoord is een wettelijke verplichting. De rechtmatigheids-verantwoording stelt hoge eisen aan de interne controle en de verbijzonderde interne controle van de organisatie. Het komende jaar zal de organisatie de noodzakelijke werkzaamheden verrichten om begin 2022 de eerste rechtmatigheidsverantwoording op te stellen.  

COVID-19
De corona-crisis raakt ook veel beleidsterreinen van onze organisatie. Wij verwachten dat de crisis In 2021 voortduurt. We streven naar een zo adequaat mogelijke uitvoering van de landelijke en lokale maatregelen en naar zoveel mogelijk continuïteit van de reguliere werkzaamheden en van noodzakelijke (digitale) besluitvorming. Het standpunt is vooralsnog tot 31 december 2020 ‘we werken thuis, tenzij’ en er wordt in principe overlegd via MS Teams. Hier zijn uitzonderingen op van toepassing. Bijvoorbeeld voor de medewerkers die in de kritische processen werken en daarvoor op kantoor moeten zijn. Voorbeelden zijn burgerzaken en uitkeringsverstrekkingen. De werkomgeving is dan ook zodanig ingericht dat zij op 1,5 meter afstand van elkaar kunnen werken. In dit kader is ook bewegwijzering in het Stadhuis aangebracht. Zo kunnen ook de medewerkers die op kantoor moeten zijn veilig werken.

Om de balans tussen werk en privé gezond te houden, zijn er werkafspraken over het thuiswerken gemaakt. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheden om het thuiswerken te ondersteunen en makkelijker te maken.

De corona-crisis heeft ook zijn financiële weerslag op de begroting van onze gemeente. De impact van de gevolgen ervan op de middellange en lange termijn kunnen we nog niet overzien. In dat kader hebben we als gemeente een bestemmingsreserve corona-crisis ingesteld. Aanvullend op de getroffen rijksmaatregelen willen we hiermee onze lokale samenleving ondersteunen. We realiseren ons dat dat vanuit de gemeentemiddelen beperkt mogelijk zal zijn.

Deze pagina is gebouwd op 12/07/2020 09:43:11 met de export van 12/07/2020 09:38:30