Begroting 2021

Leren, participeren en ondersteunen

Maatwerk jeugd

Wat mag het thema kosten?

Financiële toelichting

Naast de loon- en prijsstijging 2021 en de vastgestelde begrotingswijzigingen lichten wij bijgaande financiële verschillen op dit thema toe:
Lasten:

  • Het budget voor de Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GR JR) voor de gemeente Nissewaard daalt van 20,3 miljoen in 2020 naar 19,7 miljoen in 2021. Een bedrag van bijna 5 ton kan verklaard worden door de wijziging van de vlaktaks regeling bij de GR JR per 2021. De bijdrage aan de GR JR 2021 komt namelijk voort uit de realisaties per gemeente in 2018 en 2019. Waarbij het jaar 2018 voor 1/3e deel wordt meegewogen en het jaar 2019 voor 2/3e deel. Aangezien Nissewaard in 2019 binnen het budget is gebleven, vertaalt zich dat positief in een verlaging van de bijdrage van Nissewaard per 2021. De verlaging in de bijdrage heeft een structurele doorwerking in de begroting.
  • Het GR JR-budget van de gemeente Nissewaard daalt van 19,7 miljoen in 2021 naar 17,9 miljoen in 2022. De belangrijkste reden hiervoor is dat de GR JR-vlaktaks over de jaren 2017 t/m 2019 in 2020 hard wordt afgerekend. In de begroting 2021 is voor deze afrekening incidenteel 1,6 miljoen opgenomen. Hierom kan in 2021, met de invoering van de nieuwe GR JR-vlaktaks regeling, worden gestart met een schone lei. Met de perspectiefnota 2021 is besloten dat de vlaktaks afrekening ad 1,6 miljoen ten laste van de reserve sociaal domein komt. Eveneens is met de perspectiefnota 2021 besloten om de reserve sociaal domein met ditzelfde bedrag vanuit de Eneco-middelen aan te vullen. Daarnaast is op GR JR-niveau een taakstelling afgesproken die tot een lager GR JR-budget 2022 van de gemeente Nissewaard leidt. In tabel 1 in de bullet hieronder wordt nader ingegaan op de doorwerking van de GR JR-taakstelling in het GR JR-budget van de gemeente Nissewaard in de jaren 2021 – 2024.  
  • Het GR JR budget van Nissewaard daalt van 17,9 miljoen in 2022 naar 17,4 miljoen in 2024. Reden is dat op GR JR-niveau een taakstelling is afgesproken van in totaal 10 miljoen. Om deze taakstelling te halen moeten de kosten van de GR JR-gemeenten over 4 jaar in totaal met 10 miljoen dalen. De taakstelling start in het jaar 2021 met 2,5 miljoen waarna het jaarlijks met 2,5 miljoen oploopt tot 10 miljoen in 2024. Het procentuele aandeel van de gemeente Nissewaard in de GR JR bedraagt in 2021 7,78%. De GR JR-taakstelling heeft, op basis van wat nu bekend is, de volgende doorwerking (daling) van het GR JR budget van Nissewaard voor de jaren 2021 – 2024 (betreft een structurele daling):

Tabel 1: daling GR JR budget gemeente Nissewaard door GR JR-taakstelling

Jaar

Daling GR JR budget Nissewaard door GR JR-taakstelling

2021 t.o.v. 2020

Circa 1,9 ton

2022 t.o.v. 2020

Circa 3,9 ton  

2023 t.o.v. 2020

Circa 5,8 ton

2024 t.o.v. 2020

Circa 7,8 ton

  • Het budget CJG-lokale preventie gaat van 1,8 miljoen in 2020 naar 1,4 miljoen in 2021. Dit is er in gelegen dat binnen het OAB budget (Onderwijs Achterstanden Beleid) nog ruimte is mede vanuit de overheveling. Een aantal zaken die in 2020 worden gedekt vanuit het budget jeugd lokale preventie, worden in 2021 gedekt vanuit de OAB gelden. Dit levert voor 2021 een besparing op van ruim 4 ton. Dit is nodig voor het jaar 2021. Het budget CJG-lokale preventie is voor de jaren 2022 – 2024 weer 1,8 miljoen.
  • Aan het budget JOT-bemensing zijn t/m 2021 extra middelen toegevoegd voor extra capaciteit bij het JOT. Het gaat hierbij om circa 4 ton. Uit het vormgeven van het toegangsproces moet blijken of deze extra middelen voor extra capaciteit ook vanaf 2022 noodzakelijk zijn. Dit maakt dat het budget JOT-bemensing van 3,5 miljoen in 2021 naar 3,1 miljoen vanaf 2022 gaat.  
  • De kosten voor de pilot POH GGZ jeugd zijn begroot t/m 2021. Het gaat om een jaarlijks bedrag van 5 ton. Deze pilot wordt in 2021 geëvalueerd. Uit een eerste evaluatie van deze piot komt een verschuiving naar voren van specialistische JGGZ naar basis JGGZ. Ook blijkt de gemiddelde leeftijd van de kinderen bij doorverwijzing lager (preventie). Voor 2022 wordt eveneens 5 ton begroot voor de uitvoering van de pilot POH GGZ jeugd. Voor 2023 wordt gekeken naar dekking uit de middelen die mogelijk overkomen vanuit de GR JR.   
  • Het budget uitvoeringskosten jeugd bedraagt 4,1 ton in 2021 en gaat naar 2,1 ton in de jaren 2022 – 2024. Dit is gelegen is de huisvesting van de jeugdondersteuningsteams (JOT’s). De huisvesting van de JOT’s is voor 2021 begroot op circa 2 ton. Vanaf 2022 is dit nog niet bekend. Dit hangt samen met de vraagstukken ‘huisvesting van Thuis in de Wijk’ en het toegangsproces, waarvan de rol van de JOT's onderdeel is. Afhankelijk van de uitkomsten van deze vraagstukken moet eventueel nog een bedrag begroot worden voor 2022 en verder.  
  • Met de perspectiefnota 2021 is besloten om het budget jeugd met beperking in 2020 te verhogen naar 2,7 miljoen. Uit analyse blijkt dat de toename bij jeugd met beperking vooral zit in een langere duur van de trajecten. Om deze reden is het budget jeugd met beperking in 2020 verhoogd met 4,4 ton en vanaf 2021 is de structureel verhoging 3,7 ton.
  • De rijksoverheid heeft incidenteel voor de jaren 2019 t/m 2021 extra middelen voor jeugd toegekend ad 1,6 miljoen per jaar. Alhoewel de rijksoverheid het benoemde en de provincie Zuid-Holland het toestond, heeft Nissewaard deze extra middelen niet structureel geraamd in de begroting 2020. Er was immers nog geen definitieve toezegging dat deze middelen structureel beschikbaar zouden worden gesteld. Momenteel is nog steeds in onderzoek of en in welke mate structureel extra middelen noodzakelijk zijn. Alhoewel de definitieve toezegging –dat deze extra middelen structureel worden- er nog niet is, is met de meicirculaire 2020 besloten om deze middelen wel structureel te ramen in de begroting 2021. We willen immers niet onnodig bezuinigen op het sociaal domein. De kans dat deze, nu nog incidentele middelen, structureel beschikbaar komen, is namelijk heel reëel. Het structureel ramen ervan gaat wel gepaard met een zeker risico. Dat risico is opgenomen in de risicoparagraaf van de begroting 2021. Aangezien in de perspectiefnota is besloten om het GR JR-budget vanaf 2022 op te hogen, komen de extra middelen ten gunste van de stelpost sociaal domein.
  • De onttrekking uit de reserve sociaal domein van circa 8 ton in het jaar 2020 is grotendeels een incidentele dekking voor een hogere bijdrage GR JR voor het jaar 2020.

Baten:

  • De gemeente Nissewaard ontvangt in 2020, t.b.v. de subregio Voorne-Putten, een bedrag van 5,1 ton aan regionale transformatie-middelen vanuit de GR JR.
Deze pagina is gebouwd op 12/07/2020 09:43:11 met de export van 12/07/2020 09:38:30